Farvekammeret

Udsendelse d.23-29. december. 2017

 

Hvad gør man, hvis man vil undersøge de farver, der blev brugt under Christian IV, når krigsskibene for længst er væk, og dekorationerne, der blev anvendt til fyrværkeri i forbindelse med festligholdelse af store begivenheder, er gået op i røg?

Malerikonservator Anne Haack Christensen fra Statens Museum for Kunst satte sig for at undersøge, hvad der var til rådighed af materialer på Christian IV’s tid, hvordan de blev brugt, og hvor de kom. Materialerne kom fra et sted, der blev kaldt Farvekammeret, og da man skulle have styr på, hvad der kom ind og hvad der blev leveret til hvem, så blev regnskabsbøgerne en mulighed for at belyse en verden af dekoration af alt fra krigsskibe til konfekt. Der var mange ting, der skulle dekoreres, for kongen byggede slotte, fik malet billeder og serverede middage med tilhørende skueretter, der krævede maling og gulddekorationer, og materialerne kunne man hente i Farvekammeret. Det var ikke de samme mennesker, der lavede alt slags arbejde, og gennem regnskabsbøgerne kan man også finde ud af, hvem der lavede hvilket slags arbejde.

Øverste billede er et maleri af Isaac Isaacsz, der  hedder Allegori på Øresund. Malet  i 1622. Olie på lærred, Statens Museum for Kunst.

Miderste billede  er en detaljen fra regnskaberne, og viser et udsnit af farver udleveret fra Farvekammere. Det er blandt andet destilleret spanskgrønt, cinnober, safran, gul vox, pensler mv.

Alle billeder © Statens Museum for Kunst.


Medvirkende

Anne Haack Christensen er uddannet malerikonservator fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole, hvor hun lavede masterprojekt om Rosenborgserien omkring grunderingerne. Projektet inkluderede også en diskussion af den terminologi der findes i Farvekammeret om de blå pigmenter. Der er nemlig 12 termer for blå, selvom man kun havde en håndfuld blå pigmenter på det tidspunkt i 1600-tallet. Efter det tilbragte hun et år i Holland og Belgien, hvor hun var praktikant på to institutioner, hvor hun arbejdede med konservering af nederlandsk 1600-talskunst. Hun har arbejdet som malerikonservator på Statens Museum for Kunst siden 2008, og har december 2017 afsluttet et ph.d.-projekt med afhandlingen "Crafts & Colours during the reign of Christian IV: Trade, availability and usage of painter's materials 1610-1626".

MEDARBEJDER

Henrik Morell

PROGRAMSERIE

Museer skaber viden