InterMetzo: H.P. Sørensen og strudsen Rasmus

Udsendelse d. 23. - 29. august 2025

I denne uge har Georg Metz overskriften 'Kampen om kommunen vækker minder før den store dag', og den handler om det kommende valg af overborgmesterposten i København'. Borgerne føler ikke, at de har indflydelse på beslutningerne i Nyrops smukke rådhus, og at kommunalpolitikken stinker, og det er ikke borgernes skyld. Magten fortoner sig i byens hus med et politisk berygtet arbejdsklima intrigant og giftigt som sindbillede på menneskeskabte katastrofer.
Kommunevalgs ofte bizarre konstitueringer kan ikke udelukke Pernille Rosenkrantz-Theil på posten, men det er langtfra sikkert. Mange har vanskeligt ved at opfatte den tidligere minister som en nødvendighed, mere som en politisk vendekåbe presset ned i halsen udefra. Alternativerne er næppe meget mere attraktive, hvilket ikke alene antydes af én kandidats slørede profil, en andens planer om at sløjfe kommunens sidste parkeringsplads. Hovedstaden er generelt ikke videre populær, og begrebet københavneri registreres første gang sprogligt i slut 1980´erne, skønt det sikkert er ældre. Heri ligger at det onde kommer fra storbyen, det ondeste fra magtens sæde i kunst, kulturliv og presse, skønt hovedstaden i dansk sammenhæng ikke just er prioriteret i hverken forfatning eller virkelighed. København er trods horrible parkeringsvilkår og et sindssygt prisniveau ikke et hul i månen, men rejsemål for danskerne selv. Dertil pudsigheden at byens indbyggere mildt sagt er jysk inficeret med 17 procent født i Jylland, foruden de der føler sig jyske. Her er ej heller medtaget fynboer og bornholmere, falstringer og udkants sjællændere. 

MEDARBEJDER

Georg Metz