Koncertstafetten 7: Aalborg Symforniorkester

Abonner pa Videnskab og Filosofi. Download program

Aalborg Symfoniorkester dirigeret af finske Petri Sakkari
La Valse af Ravel

Abonner pa Videnskab og Filosofi. Download program

Aalborg Symfoniorkester dirigeret af finske Petri Sakkari; solist på orgel, Olivier Latry
Barbers Toccata Festiva, op. 36

Abonner pa Videnskab og Filosofi. Download program

Aalborg Symfoniorkester dirigeret af finske Petri Sakkari; solist på orgel, Olivier Latry
Orgelimprovisationer af Olivier Latry

Abonner pa Videnskab og Filosofi. Download program

Orglet i Musikkens Hus i Aalborg er bygget af firmaet Marcussen & Søn i Aabenraa, og Karsten Pharao mødte for nylig firmaets orgelintonatør Jens Christensen – ikke i Ålborg men oppe ved orglet i Holmens Kirke i København

Abonner pa Videnskab og Filosofi. Download program

Aalborg Symfoniorkester under ledelse af Petri Sakkari og med solisten Olivier Latry på orgel
Saint-Saëns’ 3. symfoni i c-mol, Orgelsymfonien

Udsendelse d.18. - 24.oktober 2014

Velkommen til koncert i Musikkens Hus i Aalborg. I skal høre en optagelse fra torsdag d. 18. september, en rigtig fest-koncert.  Og i denne koncert kommer husets nye orgel i funktion, et orgel der er bygget af firmaet Marcusen & Søn i Aabenraa. Den franske solist Olivier Latry bruger hænder og fødder på det kæmpemæssige instrument, der er 12 meter højt og 4 meter dybt og vejer 30 tons. Musikken er af Ravel, Samuel Barber og Saint-Saëns. 

Men der lægges ud med pragtfuld orkestermusik, festligt og elegant, men slet ikke ukompliceret, Ravels La Valse, som vender og drejer valsens muligheder, så det nærmest lyder som bal i det musikalske laboratorium. Ravel havde siden 1906 gået rundt med en idé om en hyldest til valsekongen Johann Strauss II, og da han i 1918 blev bedt om at komponere en opfølger til succesballetten Daphnis og Chloë fra 1912 tog han sin gamle valseidé op og omarbejdede den. Det var den berømte impresario fra Les Ballets Russes, Sergei Diaghilev, der havde bedt om den nye musik, og han var bestemt imponeret over La Valse, men mente ikke den egnede sig. Som han sagde, var det ikke balletmusik, men et portræt af en ballet. Ravel blev dødeligt fornærmet, men mon ikke den kyndige impresario havde ret.  Det er i hvert fald i koncertsalene at denne store vals har fejret sine triumfer.

Og så kommer aftenens solist frem. Det er den franske organist Olivier Latry. Han er 52 år og en verdensberømt solist. Allerede som 23-årig vandt han en af de tre pladser som organist ved Notre Dame katedralen i Paris, og nu bestrider han ved siden af sin solist-karriere jobbet som orgelprofessor ved konservatoriet i Paris.

Det første stykke han skal spille er af den amerikanske komponist Samuel Barber, ham der nok er mest kendt for sin adagio for strygere, men det er synd og skam at dette ene værk, hvor fremragende det end er, har trængt hans mange andre fine værker ud i relativ glemsel. I en moderne tid, hvor der er blevet vendt godt op og ned på alle musikkens grundbegreber, er Barbers musik som et lindrende, behageligt pust fra en svunden tid, her er der stadig tale om et romantisk tonesprog, som for de fleste af os almindelige lyttere jo er og bliver vores musikalske modersmål.
Barbers Toccata Festiva, op. 36 er skrevet til indvielsen af et nyt orgel på The Curtis Institute of Music i Philadelphia i 1960, og det kan ikke undre, at dette musikalske festfyrværkeri blev umådeligt populært lige fra første opførelse.

Og sidste punkt på programmet inden pausen er Orgelimprovisationer af Olivier Latry. Her skal en berømt international solist altså vise, hvad han kan få ud af det store nye orgel i Musikkens Hus i Aalborg. Og som man vil kunne høre, så har han sat sig lidt ind i den lokale Limfjords-musik.

Så var der pause i koncerten, og den kan vi jo bruge til at høre lidt om det orgel, der spiller en afgørende rolle i aftenens koncert. Det er bygget af firmaet Marcussen & Søn i Aabenraa, og jeg mødte for nylig firmaets orgelintonatør Jens Christensen – ikke i Aalborg men oppe ved orglet i Holmens Kirke i København, hvor der blev arbejdet heftigt.

Koncertens sidste programpunkt, og her er vi virkelig i hjertet af det store romantiske repertoire, det er nemlig Camille Saint-Saëns’ symfoni nr. 3 i c-mol – også kaldet Orgelsymfonien.  Saint-Saëns var selv organist, ved Madelinekirken i Paris, og i 1880’erne var han på sit kunstneriske højdepunkt.  I 1886 komponerede han sit elskede Dyrenes Karneval, og sin Orgelsymfoni, og havde – på trods af at han kun var 50 år – en klar fornemmelse af at han havde toppet kunstnerisk. Der kom endnu mange mindre kompositioner i de følgende år, men ingen nye store kraftudladninger før han døde i 1921.

PROGRAMSERIE

Aalborg Symfoniorkester