InterMetzo: Med fængsel straffes

Udsendelse d. 3. - 9. maj. 2025

Georg Metz har sat overskriften på sit Intermetzo sådan: Med fængsel straffes. Tanken er den utilslørede: at folk der taler eller skriver på de sociale platforme og billiger Hamas og andre i samme branche der praktiserer deres spidskompetence, tilskynder til terrorhandlinger. Det er ulovligt og skal tiltales og straffes, hvilket ifølge statsministeren og en redebon justitsminister ikke alene er ret og rimeligt, men retsvæsenets pligt. Hverken statsministeren eller justitsministeren har i deres respektive tid på taburetterne givet udtryk for hørlig bekymring for den almindelige og slet ikke den specielle retssikkerhed – med andre ord: forseelser og overtrædelser set fra tiltaltes stol. Socialdemokratiets tradition var oprindeligt forankret ubrydeligt i retssikkerhedsgarantierne. Det korte af det lange: Danmark var så skønt som forårssolen selv, såfremt landets statsminister og justitsministeren jævnligt slog til lyd for retssikkerheden i overensstemmelse med dybere menneskeretlige behov, og ikke kun når nogle bøller opfører sig bøvet i metroen og skal straffes, straffes og straffes.

MEDARBEJDER

Georg Metz